שבע ברכות הנישואין

בעמוד זה ניתן לקרוא ולהוריד את הנוסח המלא של שבע ברכות הנישואין, אותן נהוג לברך בחתונה המסורתית. על פי המקובל, ברכות אלו מסמלות את הרבדים השונים בחיבור בין בני הזוג, אשר מכילים גם את הפן האישי-פרטי של הקשר הרגשי ביניהם, וגם את הפן הרחב יותר של החיבור לעם ישראל. טקס האירוסין (ההצהרה הרשמית על נישואיהם של בני הזוג), שבמקור נערך בנפרד מטקס הקידושין (בו בני הזוג מתקדשים אחד לשני אך טרם זכו למעמד פומבי של נישואיהם) נערך לאחר נתינת הטבעת ומהווה את החלק המרכזי בחופה המסורתית. הוא מורכב משבע ברכות שונות, אשר במקרים רבים נהוג לתת לאורחים שונים לברך אותן ובכך לכבד אותם במצוות השמחה עם החתן והכלה ולאפשר להם להיות שותפים ולקחת חלק פעיל בטקס.

בקישור כאן תוכלו למצוא נוסח מוכן של ברכות הנישואין להורדה, כמו גם את הנוסח המופיע בספר 'כל אחד ממקומו'- המדריך ליהדות מעשית, שנכתב ע"י יקיר שגב והרב בני לאו.

סדר הברכות המלא:

בָּרוּךְ אַתָּה אֵדׂנָי אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן:

בָּרוּךְ אַתָּה אֵדׂנָי אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ:

בָּרוּךְ אַתָּה אֵדׂנָי אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. יוֹצֵר הָאָדָם:

בָּרוּךְ אַתָּה אֵדׂנָי אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ. בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ. וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד. בָּרוּךְ אַתָּה אֵדׂנָי יוֹצֵר הָאָדָם:

שֹוֹשֹ תָּשִֹישֹ וְתָגֵל הָעֲקָרָה. בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָהּ בְּשִֹמְחָה. בָּרוּךְ אַתָּה אֵדׂנָי מְשַֹמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ:

שַֹמֵּחַ תְּשַֹמַּח רֵעִים הָאֲהוּבִים. כְּשַֹמֵּחֲךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם. בָּרוּךְ אַתָּה אֵדׂנָי מְשַֹמֵּחַ הֶחָתָן וְכַלָּה:

בָּרוּךְ אַתָּה אֵדׂנָי אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. אֲשֶׁר בָּרָא שָֹשֹוֹן וְשִֹמְחָה. חָתָן וְכַלָּה. גִּילָה רִנָּה. דִּיצָה וְחֶדְוָה. אַהֲבָה וְאַחֲוָה. וְשָׁלוֹם וְרֵעוּת. מְהֵרָה אֵדׂנָי אֱלֹקֵינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלָיִם. קוֹל שָֹשֹוֹן וְקוֹל שִֹמְחָה. קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה. קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם. בָּרוּךְ אַתָּה אֵדׂנָי מְשַֹמֵּחַ הֶחָתָן עִם הַכַּלָּה: