דוגמאות לדרשת בר מצווה חילונית

בעמוד זה ניתן למצוא קישור לשתי דוגמאות של דרשות בר מצווה בגוון חילוני, מהן ניתן ללמוד על המבנה המוצע והמומלץ לכתיבתה. על אף שמנהג נשיאת דרשת בר המצווה מקורו בעולם האורתודוכסי, אין לו חובה הלכתית, ועל אף זאת הוא מקובל מאוד במשפחות וקהילות רבות, הן כאשר הדרשה נערכת בבית הכנסת לאחר העלייה לתורה (בד"כ בשבת) ונושאת אופי דתי יותר, והן כאשר היא נערכת במקום אחר ונושאת אופי שאינו דתי בהכרח.

מקור נשיאת הדרשה כחלק מבר המצווה מבוסס על מנהג אמירת דרשה או דבר תורה על פרשת השבוע בבית הכנסת, לאחר קריאת התורה בבוקר שבת או במהלך קבלת השבת. כאשר בר המצווה חוגג את העלייה לתורה, הוא מקבל את הזכות והכבוד לדרוש בפרשת השבוע, ובכך להראות בקיאות ויכולת פרשנית בתורה ובארון הספרים היהודי. סביב המשמעויות הרבות שנוספו לטקס בר המצווה ביהדות החילונית, נוצרה גם מסורת של דרשות, המתייחסות לאו דווקא לפרשת השבוע, אלא לנושאים אחרים הקשורים לעולמו של בר המצווה: מקור שמו, הרקע ההיסטורי של משפחתו, השלב בחיים בו הוא נמצא ועוד.

הדרשות פורסמו במקור באתר 'טקסים'- שער עורכי הטקסים היהודים-חילוניים בישראל. לקריאת הדרשות המלאות, לחצו על הקישורים הבאים:

  1. הדרשה של יותם
  2. הדרשה של דן