ברכת 'הנרות הללו' (אשכנזי וספרדי)

בעמוד זה ניתן למצוא את הנוסח המלא לברכת 'הנרות הללו', אשר נהוג להוסיף לאחר הדלקת נרות חנוכה. יש הנוהגים לומר את ברכה, בעוד אחרים נוהגים גם לשיר אותה. מדובר בברכה הלקוחה במקור ממסכת סופרים (פרק כ הלכה ד) שחוברה בתקופת הגאונים (ימי הביניים) ואשר נהוג לומר או לשיר לאחר הדלקת נרות חנוכה במהלך כל ימות החג.

הברכה מזכירה את הסיבה להדלקת הנרות: פרסום הנס שעשה הקב"ה לעם ישראל בזמן מרד החשמונאים, כמו גם את האיסור ההלכתי להשתמש בנרות אלו לשם מטרה אישית כלשהי, ומדגישה כי הם 'לראותם בלבד': כלומר, ניתן להשתמש בהם רק למטרת הפצת אור ותו לא, וזאת על מנת לשמור על קדושתם ותפקידם הייחודי.

נוסח הברכה האשכנזי והספרדי דומה למדי, למעט מספר הבדלים קטנים. שני הנוסחים מובאים כאן. בקישור זה ניתן להאזין למבחר הקלטות של הברכה בסגנונות מוזיקאליים שונים, הלקוחות מתוך אתר הפיוט והתפילה.

הנוסח הספרדי:

הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ אָנַֽחְנוּ מַדְלִיקִים, עַל הַנִּסִּים וְעַל הָפּוּרְקָן וְעַל הָגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַנִּפְלָאוֹת וְעַל הַנֶחָמוֹת, שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְמַן הַזֶּה, עַל יְדֵי כֹּהֲנֶיךָ הַקְּדוֹשִים.

וְכָל שְמוֹנַת יְמֵי הָחֲנֻכָּה, הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ קֹדֶשׁ הֵם, וְאֵין לָנוּ רְשׁוּת לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֵם, אֶלָּא לִרְאוֹתָם בִּלְבָד, כְּדֵי לְהוֹדוֹת לִשְמֶךָ, עַל נִסֶּיךָ וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְעַל יְשׁוּעוֹתֶיךָ׃

הנוסח האשכנזי:

הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ אָֽנוּ מַדְלִיקִין, עַל הַנִּסִּים וְעַל הַנִּפְלָאוֹת (וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַמִּלְחָמוֹת), שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְמַן הַזֶּה, עַל יְדֵי כֹּהֲנֶיךָ הַקְּדוֹשִים.

וְכָל שְמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה, הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ קֹדֶשׁ הֵן, וְאֵין לָנוּ רְשׁוּת לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֵן, אֶלָּא לִרְאוֹתָן בִּלְבָד, כְּדֵי לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל (י"ג: לִשְמֶךָ), עַל נִסֶּיךָ וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְעַל יְשׁוּעָתֶךָ׃