סרטון שהתגלה 19 שנה לאחר הירצחו של יצחק רבין, בו הוא, רמטכ"ל המלחמה, מתאר את מלחמת ששת הימים, התקופה שקדמה לה ותוצאותיה.
"כל אחד מכם שלחם במלחמת ששת הימים, כל אחד שהיה בארץ במלחמת ששת הימים, כל אחד שחי בארץ עכשיו וסופג את חוויות מלחמת ששת הימים, לא יכול היה שלא להתרשם מהכח העצום שבא לידי ביטוי, שהתפרץ, שנבע מתוך רצונו והכרתו של כל אחד, ומהכרתו שאין ברירה. שהוא לוחם על חייו כפרט, ועל חיי המדינה. על הכח הזה נבנה צה"ל, ובונה צה"ל את עוצמתו." אמר רבין ז"ל, והמשיך: "והנה, נתפתחו הדברים כך, שעמדנו מיום העצמאות התשע עשר שחל ב 15.5.67, בפני אחד האתגרים החמורים ביותר לבטחוננו. אחת הסכנות הגדולות ביותר שעמדו בפנינו מאז קומה של המדינה. עמדנו מול רצון לפגוע בו, שטבעי שהיה מתפתח, והתפתח בדיעבד, לרצון להשמידנו. סגרו עלינו צבאות מצריים, ירדן, עירק, סוריה, שאליהם הצטרפו תגבורות מאלג'יר, מכווית, מסודן ומכל מדינה ערבית שראתה חובה לעצמה ליטול חלק במלחמת המצווה כנגדנו.
ראינו כיצד במשך ימים ספורים, ולעיתים שעות, מערכות בין לאומיות, כמו כח החירום של האום, כמו הסכמי שביתת הנשק, כמו הבטחות של מעצמות גדולות לחופש השייט,
נמוגים ומעלמים ואינם עומדים בדיבורם ומתפוררים לעשן.
עמדנו לבדינו מול עוצמה צבאית, בהיקפה, במספריה, באיכות הציוד, שהיא מהעוצמות שאפשר לומר – גם במושגים עולמיים – ומן הגדולות ביותר. בסיני נערכו 7 דיויזיות שכללו כמאה אלף איש, 900 טנקים 900 תותחים ואין סוף ציוד עזר. ממזרח הצבא הירדני נערך בפתח ביתנו בירושלים, בשפלה ומול העמקים. הצבא הסורי שהכרנו את נכונותו להתגרות בשנים האחרונות ואשר גם ספג מאיתנו מנה אחת אפיים – נערך אף הוא…עמדנו כשגבנו אל הים אבל ללא כל מליצה. עמדנו כשסכנה איומה מרחפת מעל ראשנו. עמדנו כשאנו לבדנו חייבים היינו לפתור את הבעיה כשכל העולם מסתכל תוהה ואינו נוקף אצבע לעזרתנו.
היה זה מבחן חישול צה"ל מאז קמה מדינת ישראל. המבחן הגדול ביותר שצה"ל חייב היה להתכונן לקראתו במשך כל השנים.
מדינת ישראל, עם כל גדולתה, היא עדיין מדינה קטנה. כאשר עומדת שאלת קיומה, חייבת היא להבטיח כמה תנאים מדיניים למלחמתה. ונדרשנו, אנשי הצבא, כל אחד מכם ששירת בצבא בזמן המלחמה, לבלות בכוננות, באי ידיעה מה יתרחש, תקופה לא קצרה. היתה זו תקופה קשה מאוד. אבל היתה זו תקופה שגיבשה את הכח. שהשחיזה את היכולת. שדרכה את קפיץ הרצון לפגוע באלה שרוצים לפגוע בנו…"
אורך הסרטון – כ 16 דקות.